Home / Persoonlijke groei / 5 fouten die maken dat je het razend druk krijgt
5 fouten die maken dat je het razend druk krijgt

5 fouten die maken dat je het razend druk krijgt

Ik weet nog dat ik me aanmeldde voor Facebook. Ik plaatste een update en kreeg meteen reacties. Dat was leuk. Ik reageerde op de reacties. Daar kwamen weer reacties op. Elke dag keek ik een paar keer op de App. Voor ik het wist had ik het druk met het reageren op de reacties op mijn updates en het lezen van de reacties van anderen op de updates die ik geliked had.
Voor je het weet sta je in een reactie-stand en vergeet je wat je ook al weer zelf wilde doen. Zo verlies je de regie. Wellicht merk je dat op je werk. Met elke 2 uur 50 nieuwe e-mails heb je het in een mum van tijd razend druk.

typoramaDrukte kan heel leuk zijn, echter alleen als je zelf het overzicht erover hebt en als je weet waar je op koerst. Wat daar voor nodig is om te weten wat jou drijft in je werk, wat voor jou belangrijk is en door een structuur aan te leggen hoe je met alles wat op je afkomt omgaat. Zodat je grip houdt op de waan van de dag en achter je eigen doelen aangaat die binnen jouw functie te bereiken zijn. Hiermee houd je het werk leuk, maak je de slag van reactief naar pro-actief en sta je elke dag fluitend op uit je bed. Hieronder lees je vijf fouten die veelvuldig gemaakt worden waardoor de drukte veel groter wordt dan nodig is. Veel gemaakte fouten…

Fout 1. Niet weten wat je uit je dag wilt halen.
Je begint je dag zonder na te denken wat belangrijk voor je is om te bereiken. Hiervoor is het nodig dat je weet wat jou blij en gelukkig maakt. Bijvoorbeeld “ik wil vandaag de folder afkrijgen”, “ik wil dat moeilijke gesprek een positieve wending geven” of “ik wil me vandaag rustig blijven voelen”.

Fout 2. Direct de dag beginnen met het openen van de email.
Dit is vragen om afgeleid worden van je eigen koers. Voor je het weet hop je van het ene onderwerp naar het andere. Dit is een valkuil omdat je vooral reageert op de dingende zaken (email lijkt dringend).

Fout 3. Een to-do lijst opstellen zonder er prioriteiten aan te verbinden.
Deze lijst wordt dan een loden last in plaats van een hulpmiddel. Je richt je daarmee op alles, en daarmee wordt het wel heel veel. Is alles even belangrijk? Belangrijk voor jou of de doelen van de afdeling of je collega’s of belangrijk voor groei in je functie?

Fout 4.
Niet begrenzen van de inkomende telefoontjes, e-mails of binnenlopende collega’s.
Dit zijn de welbekende toeschietreflexen waarbij je meteen reageert op dat wat op je afkomt. Dit is namelijk het meest prominent aanwezig is en de onbewuste denkfout hierbij is: “als het zich zo duidelijk manifesteert dan zal het wel belangrijk zijn”. Echter niet alles wat op je af komt is belangrijk, vaak is het voor hen wel belangrijk of zinvol, maar is het dat ook voor jou?

Fout 5.
Bij het zien van alles wat je nog moet doen, denken “pfff, dat krijg ik nooit af”, “wat veel!” of “dit is niet te doen”, en daar dan onrustig van worden, geen keuzes maken en het door elkaar gaan afhandelen.
Kiezen voor een paar klussen, de rest teruggeven, delegeren of laten liggen en de tijd nemen voor elke klus geeft veel meer voldoening. Plus je levert veel meer kwaliteit en wordt minder moe. Je doorbreekt mogelijke roofbouw op je lichaam en plaveit de weg naar succes! Je kunt deze fouten vermijden door veel meer van je eigen doelen en koers uit te gaan en door vaste werkafspraken met jezelf te maken. Wat daar voor nodig is, is dat je op tijd afstand neemt van waar je mee bezig bent en direct ingrijpt bij dreigende drukte. Vanuit deze afstand en rust voel je beter wat je keuzes zijn en hou je overzicht. Zodat je regie houdt over de waan van de dag en elke dag fluitend naar je werk gaat.

Groetjes!
Anita Roelands

 

About Anita Roelands

Anita Roelands
Anita Roelands is arbeid- en organisatiepsycholoog en zij helpt je om 'n burn-out te voorkomen en de accu gevuld te houden zodat je elke dag fit en fluitend naar je werk gaat. Anita begeleidt met haar bedrijf Roelands Coaching managers en professionals die veeleisende banen hebben en die zich overbelast voelen en vinden dat het zo niet langer kan. Zij is schrijfster van het succesvolle werkboek Nooit meer burn-out! – in drie stappen leren genieten van werk en leven. Op haar site vind je meer gratis tips.

2 comments

  1. Bij die to do-lijst zou je ook alles onder de nummers drie kunnen schrappen. Dat is hoe een succesvol zakenvrouw het doet, las ik in ‘Nooit meer te druk’ van Tony Crabbe. Dat werkt natuurlijk niet op de lange termijn, want die taken schrijf je niet voor niets… maar voor het moment, zorgt het wél voor rust.

    Mijn tip (uit datzelfde boek): streef naar het minimaliseren van multitasken en richt je met volle aandacht op één taak, dan word je vanzelf productiever. Dat zal best lastig worden met onze social mediaverslavingen, maar ik vind het het proberen waard.

     
    • Hallo Alex sorry voor de late reactie, ik was zeker net aan het multitasken haha. Ja, goede aanvulling; “Fout 6. zorg dat je zoveel mogelijk multitask, alle pingetjes en geluidjes op AAN zetten zodat je gedurende het uitvoeren van een taak op de hoogte blijft van alles wat aan jou gericht is”.
      Jouw tip van alles schrappen snap ik wel; dan merk je bij jezelf vanzelf wat echt belangrijk is, en dat dan gaan doen. Nooit meer iets opschrijven, als je het vanzelf onthoudt dan is het belangrijk genoeg het popt vanzelf weer op. Ik schrijf toch nog steeds wel de belangrijkste dingen op, maar dan direct op een tijdstip en dag ingepland in mijn agenda. Hoe ga jij om met jouw plannen, ideeen en things-to-do? Opschrijven? Inplannen?

       

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top