Home / Leiderschap / De beleefdheidshindernis
De beleefdheidshindernis

De beleefdheidshindernis

Dat kun je niet maken! Heb je dat echt gezegd? Hoe haal je het in je hoofd! Dat doe je toch niet? Ken je van die mensen met een ongenuanceerde manier van communiceren die jou notabene het rood op je kaken bezorgen van plaatsvervangende schaamte? Van die mensen die het onderwerp beleefdheid in hun opvoeding overgeslagen hebben. Ik ken ze ook.

Ik ken ook mensen die beleefdheid gebruiken als excuus om elke confrontatie uit de weg te gaan. Dat is dan uit beleefdheid, omwille van “de lieve vrede” of vanwege een meer “pragmatische kijk op dingen”. Het zijn heerlijke mensen in de omgang want ze zijn enorm flexibel, lossen problemen die ontstaan vaak zelf op en het is moeilijk ruzie met ze te krijgen. Die ken ik ook. Ik heb er zelf zo nu en dan een aardig handje van.

Geen van beide strategieën in de omgang met mensen zijn effectief. Zoals gebruikelijk is er ergens een middenweg. Laten we eens inzoomen op het ventileren van je mening over anderen, ook wel feedback genoemd. Het ongevraagd, onaangekondigd en “en publique” geven van feedback in directe bewoordingen is simpelweg niet effectief. Het wordt ontvangen als aanval, de ontvanger zal zich automatische genoodzaakt voelen om zich te verdedigen waardoor elke kans op reflectie verkeken is. En erg beleefd is het inderdaad ook niet. Om dan hetgeen wat je ziet maar niet te delen is weer het andere uiterste. Je ontneemt iemand daardoor de kans om zich te verbeteren, of misschien ontneem je jezelf de kans om de organisatie waar je je begeeft (je werkplek, gezin of de sportclub) te behoeden voor een regelrechte ramp. De kans is zelfs groot dat je achteraf verwijten krijgt omdat de andere persoon als een motie van wantrouwen (jij kunt niet met kritiek omgaan) of een gebrek aan verbondenheid (jij bent de geweldige partner en ik krijg de kans niet om mijn bijdrage aan onze relatie te leveren).

Is dat dan beleefd? Een persoon of organisatie fout na fout laten maken omdat het niet gepast is iemand aan te vallen op hetgeen hij (met zulke goede intenties) doet?
Op een zelfde manier kun je beleefdheid vervangen door bescheidenheid. Je weet wel, dat spul waarvan ze zeggen dat het een mens siert. Moet je nou echt luidkeels verkondigen dat iedereen jouw briljante idee moet volgen voor het redden van jouw sportclub in financiële nood? Of heeft de wereld meer aan jouw bescheidenheid door het idee wat misschien wel jouw club kan redden van de ondergang achter te houden?

Beleefdheid is het meest asociale excuus om je achter te verschuilen

In allebei de situaties is beleefdheid en bescheidenheid (of welk woord je dan ook invult) een bull shit excuus om je achter te verbergen. Het is geen drijfveer om iets wel of niet te doen. Het moet eerder een drijfveer zijn voor de manier waarop je dat doet. Het is prima mogelijk om heel directe feedback te geven die messcherp en duidelijk is zonder daarbij iemand te kwetsen of aan te vallen. Het afstemmen van je boodschap op de ontvanger helpt daar bij. Sommige mensen kunnen het prima aan om in een groep commentaar te ontvangen, bij anderen werkt het beter om dat 1:1 te doen. Soms is het nodig om een uitgebreide context mee te geven voordat je to the point komt, soms kun je dat prima achterwege laten. Je hoeft een idee niet van de daken te schreeuwen, je kunt je idee ook cadeau doen aan iemand die dat wel goed voor het voetlicht kan brengen. Het gaat immers niet om jouw ego, maar om het idee (toch?). En als er brand uitbreekt dan is het echt handig dat jouw idee om de afdeling te ontruimen gehoord wordt. Door te kiezen wat bij de ontvanger past (en niet zozeer bij jou…) kun je bijna elke boodschap overbrengen. Uiteindelijk kiest de ontvanger natuurlijk nog steeds om met die boodschap wel of niet iets te doen. En nee, dat is niet aan jou.

En soms, soms mag je prima een toneelstukje opvoeren. Als jij jouw feedback of idee echt waardevol vindt dan mag je best een show opvoeren om gehoord te worden wanneer dat nodig is. Sterker nog, er wordt van zoveel plekken om aandacht gevraagd dat je soms origineel moet zijn om je boodschap voor het voetlicht te krijgen. Wees dan creatief om jouw pitch bij die droomklant in beeld te krijgen anders komt jouw onderneming nooit van de grond. Elise stuurde haar CV op posterformaat naar haar droomwerkgever en kreeg haar gesprek. Durf eens gek te doen om de medewerkers van je team uit te dagen. Marcel vroeg zijn klantonvriendelijke medewerkers om Youtube filmpjes over servicegerichtheid aan te dragen voor het teamoverleg. Kies eens een heel andere approach om met je partner in contact te komen over hoe het met jullie gaat. Fiona verraste haar partner door een lunch zonder afleidingen te regelen om alle aandacht te hebben van haar partner voor een goed gesprek. Verras de ander, en vooral jezelf (!) eens door het anders te durven doen. Je weet het: als je blijft doen wat je altijd deed, blijf je krijgen wat je altijd kreeg. En ja, oefening baart kunst. Ik oefen me ook suf.

Door de beleefdheid los te laten en te kijken naar wat je echt en op lange termijn wilt bereiken wordt je veel effectiever. Luister naar je instinct om je sociale omgangsvormen te bewaken. Gebruik beleefdheid niet langer als excuus. Je doet er jezelf en je omgeving mee tekort.

 

About Roy van den Anker

Roy van den Anker
Getrouwd, vader, managing partner bij Success Generation, komt regelmatig zijn grenzen tegen en deelt de gereedschappen om die te verleggen. Motto: have fun & make waves!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top