Home / Boeken / Nooit meer burn-out

Nooit meer burn-out

Meestal vind je hier reviews van lezers over een boek wat hen boeit en inspireert. Deze review is een bijzondere uitzondering omdat we schrijfster Anita Roelands persoonlijk spraken. Dit is het persoonlijke verhaal over haar boek: Nooit meer burn-out!

Over succes gesproken! Eind 2012 bracht ik het boek “Nooit meer burn-out! – in drie stappen leren genieten van werk en leven” op de markt. Omdat het helemaal was wat ik wilde zeggen over burn-out, was ik ontzettend trots. Het realiseren van dit soort stille dromen heeft mij in mijn leven al meerdere malen het gevoel van succes opgeleverd.

Waarom schrijf je in godsnaam een burn-outboek?
Omdat ik deze miste op de markt; een overzichtelijk werkboek, die ik stapsgewijs kon gebruiken bij cliënten om te kunnen herstellen. Dus wat ik voorheen steeds deed, was mijn cliënten A4tjes meegeven, met oefeningen, uitleg over belangrijke onderwerpen, werkopbouwschema’s, etc. Na verloop van tijd zag ik ze dan zitten met al die blaadjes… ongebundeld… kortom’ n rommeltje. Om burn-out van te blijven! 😉 Ik wilde graag een boek maken waarin alle oefeningen staan die ik gebruik om mensen die burn-out zijn te begeleiden en ook een boek waarin aandacht is voor het fysieke deel.

Nou, dat boek is er dus gekomen. Het boek geeft handvatten hoe je de fysieke gevolgen van een burn-out de kop in kunt drukken. Bovendien biedt het boek handvatten om terugval en/of een nieuwe burn-out te voorkomen. Het is een praktijkgids geworden vol tips en vragen. Een doeboek met tal van oefeningen en ruimte voor aantekeningen. Echt een handreiking aan iedereen die kampt met een (dreigende) burn-out.

Dit is wat anderen er over zeiden:

‘Een soort bijbel voor als je burn-out bent … Dit boek gaat zeker een plek krijgen in mijn begeleiding van mensen met werkproblemen!’
A. Oostindiër, psychiater Praktijk Oostindiër

‘Inzichtgevend en met praktische opdrachten; een hele krachtige combinatie!’
M. Schouten, bedrijfsarts ArboVitale

‘Prachtig werkboek om met een burn-out een doorstart te maken naar een beter leven.’
R.D. El-Kasri, VP HR Corporate & HR Services KLM

De inhoud

Het boek is in drieën gedeeld: het 3B-programma voor burn-out: basis – bewust – bekwaam

Basis
In stap één leg je een basisstructuur voor gezondheid en energieopbouw aan. Stap één is erop gericht om de stresshormoonbalans en het autonome zenuwstelsel te laten herstellen. Er is met behulp van schema’s, aanvinklijstjes en praktische oefeningen aandacht voor conditieopbouw, leefregels, dagstructuur, eten en drinken en de slaap. Deze basisstructuur helpt om fysieke klachten en intense vermoeidheid te verminderen en om weer energie te krijgen.

Bewust
In stap twee is er aandacht voor bewustwording van de aanleidingen en oorzaken van de burn-out, maar ook van de signalen die de eigen grenzen aangeven. Er wordt een methode aangereikt om piekeren tegen te gaan aangereikt maar ook om relativerender te denken. Dit onderdeel helpt om bewust te worden van de mogelijkheden aan ontspanning, opladen en rust. Verder ligt de focus op het werk, de energiegevers en -vreters ervan en worden een voorzichtige inventarisatie en opzet gemaakt om het werk te kunnen hervatten.

Bekwaam
Stap drie gaat over bekwamen in stressmanagement. Bij deze stap worden oefeningen aangereikt om in te kunnen grijpen bij fysieke, mentale, cognitieve of emotionele signalen. Bekwaam ingrijpen kan alleen als er een goede basis is en de stressbronnen bekend zijn. Dit onderdeel helpt om emoties te reguleren, stressvolle situaties aan te pakken, grenzen te bewaken en de werklast te doseren, allemaal voorwaarden om te kunnen genieten.

Bestel nu jouw exemplaar, klik hier:
voorkant boek

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top