Home / Persoonlijke groei / Feedback, kun jij het aan?
Feedback, kun jij het aan?

Feedback, kun jij het aan?

Leren van je fouten, dat wil iedereen wel. En dan het liefst zonder fouten te maken. Want met de theorie is iedereen het eens maar de praktijk… In de praktijk is feedback vaak geen kans meer maar kritiek en dat is best lastig om mee om te gaan.

Wil je zien hoe het werkt? Kijk eens naar het programma Bed & Breakfast. In dit programma gaan verschillende B&B eigenaren als gast bij elkaar op bezoek. Aan het einde van hun verblijf worden ze gevraagd feedback te geven op de B&B van hun collega’s. En dan valt er iets op. Het geven van feedback is een makkelijke taak. Lofuitingen worden gedeeld als ze verdiend worden, maar suggesties ter verbetering ook. En die vallen niet altijd in goede aarde. Zeker niet als ze afkomstig zijn van iemand die het zelf ook niet helemaal op orde heeft in zijn eigen B&B.

Het is een leuk experiment om te zien hoe mensen omgaan met feedback. Je zou denken dat die met beide handen aangegrepen wordt. Het zou immers een echte klant kunnen zijn die dezelfde beleving heeft bij jouw B&B. En klanten wil je tevreden hebben toch? Maar nee hoor, 9 van de 10 keer wordt de feedback weggewuifd, weggehoond of met verontwaardiging terzijde geschoven zonder enige vorm van (zelf)reflectie. Was de kamer niet schoon? Onzin! Was het ontbijt niet goed? Zo doen wij het nu eenmaal. Kom je niet meer terug? We zaten toch niet op je te wachten, ik wil je niet eens meer terug! Elke kans op een verbetering voor de volgende gast wordt bij de wortel uitgeroeid.

Moet je elke vorm van feedback oppakken dan? Nee, niet per se. Wat je wel kunt doen is kijken of de feedback aansluit bij het doel wat je voor ogen hebt. Om maar bij de B&B te blijven: als je wilt dat je mensen een voordelige overnachting kunt bieden vraagt dat een andere kamer dan wanneer je iemand een bijzondere beleving wilt laten ervaren. Het is eenvoudig om te checken of de feedback die je ontvangt aansluit bij het doel wat je nastreeft. Zo ja, dan pak je de suggesties die je krijgt op. Zo nee, dan kun je het met een gerust hart naast je neer leggen. Maakt het dan nog uit wie de feedback geeft? Nee. Is het dan nog belangrijk dat je het nog niet goed deed? Nee. Het brengt je dichter bij je doel, of je hebt op een waardevolle manier gekeken naar een kans. Niets meer, niets minder.

Heb jij geen B&B? Geeft niet, deze kijk op feedback kun je op alles toepassen: je relatie met je partner, op je rol bij de voetbalvereniging, en ja, ook op het commentaar van je chef of collega die in jouw ogen zelf ook niet perfect is en dus geen enkel recht van spreken heeft…
Succes!

P.S. Feedback op dit blog is van harte welkom. Laat je hieronder weten wat jij er van vindt?

 

About Roy van den Anker

Roy van den Anker
Getrouwd, vader, managing partner bij Success Generation, komt regelmatig zijn grenzen tegen en deelt de gereedschappen om die te verleggen. Motto: have fun & make waves!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top