Home / Leiderschap / Hoe geliefd is Sinterklaas?
Hoe geliefd is Sinterklaas?

Hoe geliefd is Sinterklaas?

Sinterklaas is een geliefd man, wat wil je ook als je zo genereus bent als hem? Hij besteed zijn complete budget aan cadeautjes en deelt uit waar hij kan. Maar is Sinterklaas ook een geweldig leider? Werkt strooien met cadeautjes? Is het wel realistisch om Sinterklaas te willen spelen?

Het is misschien geen heel reële vergelijking om Sinterklaas naar het dagelijks leven te verplaatsen in een real life situatie. De zwarte pieten discussie is echter wel een heel mooi voorbeeld. Wie de zwarte pieten discussie gevolgd heeft is misschien wel iets opgevallen. Sinterklaas heeft zich niet gemengd in de discussie. En hoe vergelijkbaar is dat bij veel bedrijven niet met de werkvloer? Hoe veel discussies zijn daar niet gaande, hoe veel zwarte pieten worden daar niet uitgedeeld zonder dat “de baas” zich er mee bemoeit en de hele discussie een halt toeroept?

Als leidinggevende kun je je onmogelijk met elke discussie bemoeien, dat klopt. Discussies horen nu eenmaal bij het dagelijks leven. Ze zijn zelfs nuttig om gebruiken en gewoontes aan de kaak te stellen en daarmee biedt het ruimte voor verbetering. Anders wordt het echter als een discussie gaat over de essentie van de aanwezigheid of zelfs het bestaan van een groep medewerkers. Te abstract? Hoe vaak heb jij de sfeer verpest zien worden door een essentiele discussie die vanaf leidinggevend niveau in stand werd gehouden doordat er niet werd ingegrepen? Hoe vaak heb jij gewenst dat er ingegrepen zou worden op een issue die zich gedurende het jaar voortsleept? De ene keer sluimerend en dan weer oplaaiend om alle gemoederen bezig te houden?

Kadootje1De vraag is wat jij er mee doet. Ja jij. Ik ben toch zeker Sinterklaas niet, denk je nu misschien. Net zoals de rol van Sinterklaas door veel mensen op zich genomen wordt, zo is het ook met leiding geven. Om leiding te geven hoef je namelijk niet per se de formele rol op je naam te hebben. Iedereen kan opstaan en een situatie die niet werkt bespreekbaar maken. En ja, soms kost dat misschien moeite. Soms moet je daarbij iets overwinnen. Bij anderen, of bij jezelf. Dat klopt. Maar wat als je daarmee jouw team, afdeling of bedrijf verder helpt? Wedden dat dat veel meer op prijs wordt gesteld dan 1 keer per jaar vanuit een grote zak cadeautjes uitdelen en denken dat volwassenen nog steeds in sprookjes geloven?

 

About Roy van den Anker

Roy van den Anker
Getrouwd, vader, managing partner bij Success Generation, komt regelmatig zijn grenzen tegen en deelt de gereedschappen om die te verleggen. Motto: have fun & make waves!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top