Home / Algemeen / Moeiteloos je doelen bereiken als er zoveel moet
Moeiteloos je doelen bereiken als er zoveel moet

Moeiteloos je doelen bereiken als er zoveel moet

Hoe kun je stoppen met rennen als er zoveel moet? 

De boog kan niet altijd gespannen zijn. Daar zijn we het allemaal over eens. Af en toe eens een biertje pakken na het werk hoort erbij.



IN ons werk weten we echter niet altijd handen en voeten te geven aan deze uitdrukking. Ten slotte heb je nog een hele to-do lijst en moet die presentatie van volgende week voorbereid worden. En dus gaan we nog even een stapje harder.



Zo zijn al veel mensen die ik coach burn-out geraakt. 
De boog kan best lang gespannen staan, maar er komt een moment dat de boog overspannen raakt. 



Niet alleen na maar ook tijdens je werk ontspannen
Mijn pleidooi is om de boog ook tijdens je werk te ontspannen en niet uit te stellen tot na je werk. De hele dag dingen doen die moeten, holt je langzaam uit, zeker als er veel taken tussen zitten die je niet leuk vindt. 



Mannelijke kwaliteiten
Volgens Maureen Murdoch in haar boek “The Heroin’s Journey” is het heel mannelijk om bezig te zijn met het behalen van resultaten, werken aan zichtbaarheid en prestige, logisch en efficiënt te denken, etc. Kwaliteiten die in onze Westerse maatschappij ook erg gewaardeerd worden. Toegeven aan vrouwelijke kwaliteiten zoals je eigen behoeftes volgen past hier niet goed in en wordt daarmee spannend. 



De angst die dan opkomt
Angst voor het verlies van bijvoorbeeld zichtbaarheid, status, succes en waardering kan ons tegenhouden om te doen wat goed voor ons is. Hierdoor parkeren we behoeftes om bijvoorbeeld even gas terug te nemen, om tegen een bal aan te trappen, naar binnen te keren, creatief bezig te zijn of om je baard te laten staan. 

Het is begrijpelijk om te blijven doen wat er in je werk van je verwacht wordt. Tenslotte worden we in ons werk en de maatschappij ook afgerekend en gewaardeerd om onze prestaties, ons initiatief en ons kritisch logisch denken. Ik ken weinig organisaties waar je afgerekend wordt op ontspannenheid, intuïtie of op het vermogen om jezelf te voeden.



Moeiteloos doelen bereiken
Juist als je kunt toegeven aan het verlangen om even wat anders te doen dan rennen of moeten, krijgt je de ruimte om te relativeren. De andere kant van je hersenpan krijgt zelfs meer bloedtoevoer. Het houdt je dus letterlijk en figuurlijk in balans. Doelen worden moeitelozer bereikt. 

Hoe is dat voor jou? Vraag je jezelf tijdens het doen van je werk wel eens af wat je verlangen is op dat moment?

De tips

Hier zes tips om op een voedende en ontspannen manier je doelen te bereiken:

  • Probeer eens een dagdeel na elke inspanning een ontspanning te laten volgen. Die ontspanning kan klein zijn bijvoorbeeld naar het toilet gaan, een kop koffie pakken, jezelf even uit rekken, diep ademhalen, met een collega een praatje maken, iets kleins eten of tegen de leuning van je bureaustoel leunen
  • Vraag jezelf een paar keer per dag actief “waar heb ik nu behoefte aan?” en kijk of je daar acuut of later op de (werk)dag gehoor aan kunt geven. Dit werkt heel ontspannend.
  • Ga ook eens na hoe het met je lijf gesteld is: ben je nog steeds ontspannen? Of voel je ergens spanning (bijv schouders, rug, hoofd, benen, maag)?
  • Zoek af en toe de vertraging op. Probeer eens heel rustig over de gang te lopen, je voeten in je schoenen te voelen bij elke stap die je zet.
  • Om niet ongerust te worden over de toch te bereiken doelen: zet aan het begin van de dag alleen de belangrijkste doelen op een rij en begin daar als eerste mee.
  • En anders: solliciteer bij een bedrijf dat jouw gezondheid faciliteert.
  • Uiteindelijk werkt het voeden van jezelf tijdens je werk heel inspirerend. Ik merk dat het me helderheid geeft, dat het me helpt om eerst gewoon het allerbelangrijkste te doen en dat het me gemakkelijker afgaat om ongegeneerd te kiezen voor wat ik het leukst vind. 

Ondertussen werken we lekker verder, de boog kan zich spannen, maar ook weer ontspannen.



     

    About Anita Roelands

    Anita Roelands
    Anita Roelands is arbeid- en organisatiepsycholoog en zij helpt je om 'n burn-out te voorkomen en de accu gevuld te houden zodat je elke dag fit en fluitend naar je werk gaat. Anita begeleidt met haar bedrijf Roelands Coaching managers en professionals die veeleisende banen hebben en die zich overbelast voelen en vinden dat het zo niet langer kan. Zij is schrijfster van het succesvolle werkboek Nooit meer burn-out! – in drie stappen leren genieten van werk en leven. Op haar site vind je meer gratis tips.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    *

    Scroll To Top