Home / Algemeen / Net terug van vakantie: hoe hou jij de ontspanning vast?
Net terug van vakantie: hoe hou jij de ontspanning vast?

Net terug van vakantie: hoe hou jij de ontspanning vast?

Hoe lekker is het niet om niet zo veel aan je hoofd te hebben, een beetje uit te slapen en elke dag iets te gaan doen waar je zin in hebt?

Bij terugkomst op je werk ben je misschien lekker uitgerust en pak je de draad weer op. Waarom houd je deze ontspanning zo kort vast? Omdat je veel meer te doen hebt dan op vakantie en daardoor je adrenalineniveau weer stijgt. De relativerende afstand die je had tot je werk is weg als gevolg van deze stijgende adrenalineniveaus. In drukte is het moeilijker om taken te overzien en prioriteiten te stellen.
Wat moet er gebeuren om de rust van de vakantie vast te houden?

Wat is voor jou belangrijk?

Wat werkt is om in alle drukte eerst een overzicht te maken van je plannen en je doelen voor de komende tijd. Wat is voor jou belangrijk? Wat zijn de echte uitdagingen? Bekijk alle emails en alles wat verder op je afkomt vanuit het licht van deze doelen en uitdagingen. Zonder eigen plan, doel of eigen agenda, word je voor je het weet geregeerd door je omgeving. Schrijf ze op en leg ze op een prominente plek op je bureau, zodat je er een paar keer per dag aan herinnerd wordt. Overigens betekent dit dat je veel meer keuzes maakt.

De basis voor ontspanning en rust

Een paar basisprincipes om grenzen te stellen aan stress en drukte zijn: genieten, een goede slaap, sporten en tijdig hersteltijd nemen.

Genieten op je werk is het eerste wat vergeten wordt bij grote drukte. Waar geniet jij van op je werk? Doe je genoeg dingen waar je van geniet? Dat kan ook dat kopje thee of koffie zijn, maar ook genieten van de dynamiek die er in een vergadering heerst, de acties die je genomen hebt en de taken die je afgerond hebt.

‘Resetten’ tijdens een werkdag

Een manier om te herstellen van spanning en om ontspannen te blijven tijdens het werk is om jezelf te ‘resetten’ gedurende de dag. Hoe doe je dat? Bij mij werkt het om een dutje te doen van 10 minuten op de uitklapbank in onze gespreksruimte. Ik sta uitgerust weer op alsof ik aan een nieuwe dag begin. Wonderlijk!

Er zijn ook andere manieren om te herstellen, zoals achteroverleunen in je stoel, rug tegen de leuning, billen op de zetel voelen en drie keer rustig in te ademen en langer uitademen. Je kunt ook bewust rustig naar het koffieapparaat lopen.

Vakantiefoto’s kijken 😉

Een collega/vriendin zei net dat ze soms gewoon haar vakantiefoto’s opnieuw bekijkt op haar telefoon. Zo simpel kan het soms zijn.

Vakantiegevoelens zouden eigenlijk niet vastgehouden hoeven te worden; ze mogen er gewoon altijd zijn. Er is altijd ruimte (nodig) voor ontspanning en herstel, zelfs bij drukte. JUIST bij drukte!

Succes met ontspannen in de drukte!

 

About Anita Roelands

Anita Roelands
Anita Roelands is arbeid- en organisatiepsycholoog en zij helpt je om 'n burn-out te voorkomen en de accu gevuld te houden zodat je elke dag fit en fluitend naar je werk gaat. Anita begeleidt met haar bedrijf Roelands Coaching managers en professionals die veeleisende banen hebben en die zich overbelast voelen en vinden dat het zo niet langer kan. Zij is schrijfster van het succesvolle werkboek Nooit meer burn-out! – in drie stappen leren genieten van werk en leven. Op haar site vind je meer gratis tips.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top