Home / Algemeen / 7 tips om je uitstelgedrag te overwinnen
7 tips om je uitstelgedrag te overwinnen

7 tips om je uitstelgedrag te overwinnen

Ken je dat ook? Je hebt grootse plannen, en deze keer ga je ze echt waar maken! En ergens onderweg laat je het toch toe dat andere dingen belangrijker zijn. Je besluit dat morgen een betere dag is, maar voor je het weet is morgen ooit geworden. Weer een geweldig plan op het lijstje “nooit voltooid” of nog erger, het lijstje “nooit begonnen”.

7 tips om je eigen uitstelgedrag te overwinnen:

1. Weet wat je wilt
Alleen als je iets echt graag wilt zul je er voor in beweging komen. Zorg dat je helder hebt wat het voor je betekent als je plan uitkomt. Beleef je droom nu al. Wat ga je ervaren als het lukt? Toen ik bezig was met de aankoop van een nieuw huis werden we geconfronteerd met verschillende obstakels onderweg die bijna het geloof ontnamen dat het zou kunnen lukken. Door elke dag langs de woning te rijden wist ik waarom ik door moest zetten en in actie moest blijven. In de voorbereiding voor mijn laatste marathon bekeek ik met regelmaat de foto’s en video’s van de laatste editie. Dat gaf mij de energie om ‘s morgens vroeg mijn bed uit te komen voor de training. Houd het resultaat in gedachten om de actie in beweging te zetten.

2. Maak een plan
Als je elke dag moet bedenken wat het is dat je moet gaan doen om dichter bij je doel te komen geef je jezelf alle ruimte voor afleidingen. Zorg dat je een uitgestippeld plan hebt van de dingen die je moet doen. Op die manier kun je elke keer direct in actie komen voordat je koudwatervrees krijgt. Zorg dat je je plan in kleine stukjes hakt die realistisch zijn om uit te voeren zodat je niet als en berg op gaat zien tegen de volgende stap. Meer over planning lees je ook in ons blog over dit onderwep.

3. Vertel iedereen wat je gaat doen
Van de meeste plannen weet je alleen zelf dat je ze had. Op die manier ben je ook de enige die het weet als je (weer eens) opgeeft of niet in beweging komt. Voor sommige mensen is dit genoeg. Als jij er bij jezelf mee weg komt kun je het jezelf enorm makkelijk maken door de hele wereld te vertellen wat je van plan bent. Als elke buurman, collega, vriend en (nog beter) vijand weet wat je van plan bent dan maak je de druk voor jezelf veel hoger. Want reken maar dat je vrienden je in de gaten houden en door al je excuses heen prikken. Ben je aan het voorbereiden voor je eerste hardloopwedstrijd? Post al je voorbereidingen op Facebook. Er is vast wel een collega die je herinnert aan je doel als het opeens stil blijft…

uitstelgedrag

4. Beloon jezelf onderweg
Natuurlijk heb jij geen beloning nodig. Je bent geen dier dat afgericht hoeft te worden! Honden beloon je met een koekje voor opzitten, maar bij jou werkt dat anders. Toch? Laten we eens kijken naar je resultaten… Wanneer je resultaten je iets anders vertellen dan zou je het eens kunnen testen. Soms zijn doelen zo groot en ver weg dat de motivatie om door te gaan wel heel veel geduld vraagt. Maak subdoelen en beloon jezelf voor het halen van je subdoel. Of nog beter: beloon jezelf voor de actie ongeacht het resultaat. Maak het leuk om in actie te komen. Kostbaar? Wel nee: jezelf belonen kan heel simpel zijn. Koop dat goede boek, trakteer jezelf op een heerlijk cappuccino bij Starbucks, beloon jezelf met een vrije avond, of ga met je partner naar de film. Bij die laatste is de kans groot dat je onderweg ook nog eens wordt aangemoedigd 🙂

5. Bereid je stappen voor
Zorg dat je direct in actie kunt komen doordat alles voorbereid is. Het kost mij met regelmaat best moeite om ‘s morgens vroeg een rondje hard te lopen. Als ik de avond tevoren mijn loopkleren vast klaar leg, mijn bidon met sportdrank vast koud zet, en vast de route bedenk die ik ga lopen ben ik de volgende ochtend al klaar voor de start. Het effect bij mij: ik word al wakker voordat de wekker gaat!

6. Laat je coachen
Ken je jezelf ondertussen en weet je dat al deze stappen voor jou niet werken? Dan heeft het ook geen zin om te beginnen. De kans is namelijk groot dat je jezelf ergens blokkeert. Misschien geloof je gewoon niet genoeg in jezelf om dit waar te maken, of herinner je je al die andere keren dat het niet gelukt is. Misschien vind je (onbewust) dat je niet succesvol mag zijn omdat je opgevoed bent met de boodschap “doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”. Zo onderhand heb ik geleerd dat ik niet de enige ben met dergelijke overtuigingen. Veel mensen hebben die en dat levert bijzondere terugkerende gedragspatronen op. In plaats van heel masochistisch elk nieuw project op dezelfde manier aan te pakken en te denken dat je er deze keer met positief denken wel gaat komen kun je ook eens om advies vragen aan iemand die objectief met je mee kan kijken. Dat kan een professionele coach zijn, maar ook gewoon iemand die al gerealiseerd heeft wat jij wilt bereiken.

7. Stel je dromen uit
En tot slot de meest krachtige tip. Stel elk plan en elke droom die er maar bij je opkomt direct uit. Wacht, kom niet in actie en houd dat vol gedurende zes maanden. Maak aan het einde van die 6 maanden een lijst van alles in je leven wat je niet waar gemaakt hebt. Elke droom die je met je uitstelgedrag om zeep hebt geholpen schrijf je op. Elk idee wat je hebt laten liggen noteer je. Als iemand anders er ondertussen met jouw idee vandoor is gegaan dan schrijf je ‘m 2 keer op. Kijk eens hoeveel energie je dat geeft als je jezelf afvraagt waar je nou eigenlijk mee bezig bent! Voor mij is het inzicht dat ik zelf verantwoordelijk ben voor heel veel niet volbrachte missies mij de drive gegeven om er nu wel voor te gaan. Spijt kan een enorme drijfveer zijn die voor je kan werken.

 

About Roy van den Anker

Roy van den Anker
Getrouwd, vader, managing partner bij Success Generation, komt regelmatig zijn grenzen tegen en deelt de gereedschappen om die te verleggen. Motto: have fun & make waves!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top