Home / Ondernemen / Succes ligt voor het kiezen
Succes ligt voor het kiezen

Succes ligt voor het kiezen

Op een zonnige vrijdagmiddag had ik onlangs een ontmoeting met Jos Burgers. Dankzij zijn toegankelijke boeken en animerende presentaties is Jos in zakelijk Nederland de bekendste marketingman van Nederland. Dankzij de inhoud voor mij ook de beste marketingman van Nederland. Zijn succes was de aanleiding voor ons gesprek. Ik sprak met hem over zijn visie op succes en dat werd een boeiend gesprek waarbij marketing en de persoonlijke lessen van Jos zelf hand in hand gingen.

Jos, je hebt de luxe positie om keuzes te maken en alleen nog te doen waar je plezier in hebt. Hoe heb je dat bereikt?

Daar heb ik eigenlijk een heel tegenstrijdig antwoord op. Ik heb gemerkt en vooral proefondervindelijk geleerd dat je pas succes hebt als je keuzes maakt om te doen wat je leuk vindt. In mijn idee kun je alleen maar succesvol zijn wanneer je iets doet waar je hart ligt, wat je met plezier en passie doet. Zelf ben ik dan ook niet gestart met hetgeen ik nu doe vanwege het businessmodel. Ik ben gaan spreken omdat ik merkte dat ik daar plezier in had en er ook goed in was. Dat had dan weer een wisselwerking: toen ik merkte dat ik er goed in was begon ik het nog leuker te vinden en daardoor werd ik er weer beter in enzovoort.
Uiteindelijk is je succes wel afhankelijk van een ander. Natuurlijk bepaal je zelf of je vindt dat je succesvol bent, maar als je wilt kunnen leven van wat je doet dan is het wel belangrijk dat anderen op prijs stellen wat je doet. Neem nou een kunstenaar: die schildert omdat hij dat leuk vindt en er goed in is, maar uiteindelijk zal hij wel iets moeten verkopen als hij van het schilderen wil leven.

Als ik vanuit mijn perspectief als marketingman kijk naar succes dan kom ik tot twee criteria die bepalen of je succesvol wordt. Die criteria zijn schaarste en aantrekkelijkheid.

Succes krijg je als je een schaars en aantrekkelijk aanbod hebt waar je iets mee doet

Aantrekkelijk wordt je als je fantastisch goed werkt levert voor anderen. En dat betekent op de eerste plaats altijd top willen zijn: hetgeen wat je doet echt heel goed doen. Dat bekent dus ook nee durven zeggen als je denkt dat datgene wat je gaat doen niet top is voor die ander. Ook al zou je dat goed geld brengen. Er zijn natuurlijk mensen die zeggen “dat is makkelijk praten als je zoveel verdient”. Ik draai ‘m echter om: daarom verdien ik juist zoveel. Ik durf tegen mensen te zeggen “ik snap wat je zoekt, maar daarvoor ben ik niet de beste man”. En daardoor denken mensen wow, die man is te vertrouwen. Ik denk dan ook dat hard werken en kwaliteit leveren super belangrijk is bij aantrekkelijk zijn.

Schaars ben je als je uniek durft te zijn. Dus geen kopie van iemand anders, maar de eerste versie van jezelf. Dan ben je eerder schaars dan als je iets nadoet wat er al is. Dat samen met aantrekkelijk betekent dat je van waarde bent voor een ander, en dan stelt die jou in staat om te doen wat je wilt doen, en wordt je succesvol.

Durf uniek te zijn, geen kopie van iemand anders

Zo pas ik dat zelf ook toe. Als ik bijvoorbeeld ergens kom spreken dan stuur ik vooraf een lijstje toe met eisen. Daaraan moet men voldoen, anders kom ik niet. Een beetje arrogant misschien maar elk jaar gebeurt het me toch nog wel een keer dat ik daar niet scherp in ben en dan heb ik daar direct spijt van. Ik wil bijvoorbeeld dat bij een presentatie iedereen zit en de bar dicht is. Zo is iedereen met z’n aandacht bij mijn lezing en weet ik zeker dat iedereen achteraf zegt “die Jos Burgers is goed, die wil ik ook een keer hebben”. Pas ging dat nog een keer mis. Ik moest een paar woordjes spreken tijdens een culinair open lucht evenement. Het was op een vrijdagavond, iedereen (500 man) stond en was gezellig een hapje aan het eten en wat aan het kletsen, en ik stond daar ergens mijn verhaal te houden. Die boodschap kwam dus niet aan, dat was echt een drama. Durf dus nee te zeggen omwille van de kwaliteit die je wilt leveren. Het moet top zijn voor de persoon voor wie je het doet.

Maar levert schaars zijn door uniek te zijn ook niet heel veel kritiek op?

Ja, natuurlijk maar kritiek kan je helpen om jezelf te verbeteren. Wees er op uit om steeds beter te worden. Beter is een manier om aantrekkelijk te worden en te blijven. Ik luister altijd naar wat anderen te vertellen hebben en wat ik daar mee kan. Uiteraard zijn er ook dingen die ik wel eens naast mij neer leg. Dan kijk ik er naar en dan denk ik “ik heb er goed over nagedacht, maar dit leg ik naast mij neer”. Het raakt me altijd wel. Maar ik zoek altijd wel naar de dingen waar ik wel iets mee kan. Zit er iets in wat deze persoon mij nu vertelt? Het heeft te maken met je open stellen voor kansen om beter te worden

Kritiek is een kans om jezelf te verbeteren

Als je meer ervaren en ouder wordt is dat dan ook best wel een risico. Naarmate je meer weet ben je geneigd dat sneller naast je neer te leggen. Uiteindelijk heeft ook wel te maken met kiezen. Het heeft inderdaad te maken met schaars en aantrekkelijk. Aantrekkelijk is als je iets doet wat mensen aanspreekt. Schaars is als het tegelijkertijd ook niet iedereen aanspreekt. Als het iedereen aanspreekt heeft het waarschijnlijk geen waarde. Dan voorziet het niet echt in een behoefte. Als je schaars wilt zijn betekent het dus ook dat er mensen zijn die jouw dienst niet willen, of het gewoon niet met je eens zijn of het niet waardevol vinden. Een mooi voorbeeld daarvan is Mc Donalds. Die is afgelopen jaar 3% gegroeid in een markt die krimpt. Dat is buitengewoon knap. En waarom is Mc Donalds zo goed? Omdat duidelijk is waarom je er niet moet zijn. Er is 1 doelgroep die spreekt het enorm aan, en een doelgroep die vindt het helemaal niks. Dan ben je aantrekkelijk en tegelijkertijd schaars. Kritiek kan dus ook een signaal zijn dat je goed bezig bent. Want dan spreek je bepaalde mensen niet aan. Ben je te vlak dan krijg je geen kritiek, geen lof dan spreek je niemand aan. Als ondernemer moet je bijvoorbeeld durven te duur te zijn. Dat geeft een groep mensen die je waardeloos vinden omdat je te duur bent. Maar daar moet je dus niet mee zitten.

Moet je niet enorm veel moed hebben om direct vanaf de start zulke keuzes te maken?

Succesvolle mensen zijn de mensen die gewoon gaan doen. Ze gaan een kant op en gedurende de rit sturen ze bij. Het zijn mensen op ontdekkingsreis. Zo ben ik zelf ooit gestart met een marketingbureau. Omdat we klanten nodig hadden zijn we vervolgens presentaties gaan geven om ons zelf te laten zien. Daar ontdekte ik dat mensen dat leuk vonden, en dat ik daar goed in was. Ik kreeg zelfs verzoeken van mensen die me wel wilden betalen voor een presentatie. Zo kwam ik tot de ontdekking dat daar een markt voor was. En ongeveer 10 jaar geleden nam ik het besluit om niets anders meer te doen dan presentaties geven. Dat was hetgeen mij het meeste energie gaf, en ik had eigenlijk geen tijd meer om te adviseren. Het was geen doelgericht pad, maar meer een ontdekkingsreis waarop ik elke keer bijstuurde naar wat goed voelde. En dat is een heel belangrijke les geweest voor mij. Waar krijg ik energie van, en wat kost energie? En daar zit direct achter wat je goed kunt en wat niet. Dat heeft niet zozeer met moed te maken maar met goed naar je hart (leren) luisteren.

Durf te luisteren naar wat je hart je ingeeft

Durf te kiezen waar je goed in bent. Als je alles maar doet en aanpakt dan denkt niemand aan je. In de ogen van de buitenwereld is dat niet geloofwaardig. Heel veel zelfstandigen vertellen dat ze van alles doen. Dan vraag ik me af hoe kun je daar allemaal goed in zijn? Om rond te komen werken ze zo breed mogelijk, met het risico dat er nooit iemand aanklopt. Mensen maken het zichzelf lastiger. Ze denken dat er misschien dan een kans langs komt, maar juist daarom komen er minder kansen voorbij. Ik ken bijvoorbeeld heel veel verkooptrainers, maar ik ken maar 1 verkooptrainer gespecialiseerd is in verkooptrainingen voor op beurzen. Daar wordt hij schaars mee en zo vind men hem. Dat hij daarna ook gevraagd wordt voor andere dingen is een leuk neveneffect.
Zo ken ik ook ene enorm confronterende trainer.

Tijdens mijn presentaties geef ik wel eens het voorbeeld van een aannemer. Als ik op zoek ben naar een aannemer voor een nieuwe dakkapel en ik zie op internet tussen alle aannemers 1 specialist dan ben ik geneigd die te kiezen. En wanneer ik dan offertes op vraag en die man is duurder dan verbaast mij dat ook niet want hij is immers een specialist. Als hij eenmaal gewerkt heeft geleverd vraag ik hem ook wel voor een schuurtje, ook al heeft dat niets met de dakkapel te maken. De meeste aannemers vertellen wat ze allemaal doen in de hoop dat er iets tussen zit wat aanspreekt en nodig is. Heb het lef om te kiezen voor wie je er wel bent en voor wie niet. Uit angst kiezen mensen vaak niet en daardoor worden ze niet gekozen door hun mogelijke klanten: ze verkleinen juist hun kansen.

Dus al die stappenplannen naar succes werken niet, je hoeft alleen maar je hart te volgen bij het maken van keuzes?

Ik ken die stappenplannen niet echt, maar ik neem aan dat daar ook dingen in staan als uitvinden wat je leuk vindt, weten waar je energie van krijgt, en doen waar je goed in bent.

Mijn grootse fout (achteraf) is dat ik in mijn eerste baan te lang ben blijven hangen. Nu terugkijkend zijn dat voor mij verloren jaren geweest die daar tussen zaten. Ik ben soms te lang blijven doen wat niet bij mij paste. Zo ben ik bijvoorbeeld een periode student assistent geweest, dat lag mij helemaal niet. Terwijl ik nu ook realiseer dat ik toen ook wel dingen deed die heel veel leken op wat ik nu doe met presentaties. Les geven bijvoorbeeld, of op beurzen staan heeft best veel weg van de presentaties die ik geef. Managen is ook iets wat niets voor mij is. Mijn vrouw Julia kan heel goed managen, ze kan heel goed luisteren. Ik kan beter praten. Zij is super betrouwbaar en integer terwijl ik makkelijker ben. Ik ben niet zo van samenwerken. Ik doe dingen liever alleen. Ik heb bijvoorbeeld een paar keer samen een boek geschreven, daar word ik niet blij van. Je moet overleggen, water bij de wijn doen enz. Een eerlijke analyse van de dingen waar je goed en slecht in bent is belangrijk om goede keuzes te kunnen maken. Ik werd nog wel eens in een leidinggevende rol geduwd. Ik deed dat dan voor erkenning en salaris maar uiteindelijk is dat niet goed geweest om te doen. Het werkt veel beter om te kijken waar mijn talenten tot hun recht komen, daar houd ik energie van.

Hoe maak jij je keuzes, hoe weet je nu wat de juiste keuze is?

Ik heb ooit in een seminar van Jan van Setten geleerd om voor mijzelf kernwaarden vast te stellen. Dat heb ik gedaan en die 3 kernwaarden zijn dingen die heel leidend zijn in mijn leven. Het zijn een soort drijfveren. Het helpt mij te kiezen, en als iets niet functioneert kan ik aan de hand van die kernwaarden ook precies zien waarom niet. Voor mij zijn dat de waarden
Grip & controle, Vrijheid & onafhankelijkheid, en Waardering. Al mijn besluiten neem ik tegenwoordig op basis van deze waarden. Zo word ik bijvoorbeeld nog wel eens uitgenodigd voor commissariaten. Maar dat geeft geen waardering van anderen, het is meer een ego “ding”. Daarnaast is de grip en controle nul, je staat alleen maar aan de zijlijn als toeschouwer die af en toe iets mag roepen naar de spelers. En vrijheid en onafhankelijkheid heb je niet in een commissie, je bent slechts adviserend in een groot geheel.
Een ander voorbeeld is het uitgeven van een boek: zoek ik een uitgever of doe ik het in eigen beheer? Voor mij is dan doorslaggevend dat ik veel ondersteuning van een uitgever krijg bij het publiceren. Via een uitgever kom je sneller in allerlei lijstjes, of een top 10. Dat is voor mij belangrijk als vorm van waardering voor mijn werk. Ook al is eigen beheer goedkoper en geeft dus meer winst kies ik nog steeds voor een uitgever.

Weten wat belangrijk voor je is maakt kiezen ontzettend eenvoudig.

Natuurlijk zijn er ook dingen waarin ik mij heb leren aan te passen. Ik heb bijvoorbeeld in de kern een bloedhekel aan vakantie. Ik houd er niet van want in een onbekende omgeving ben ik alle grip en controle kwijt. Dankzij mijn vrouw heb ik wel andere dingen van een vakantie leren te waarderen. Mijn kernwaardes hebben mij hierbij weer het inzicht gegeven waarom ik in eerste instantie een hekel heb aan vakantie. Dat helpt op zich ook weer om anders tegen dingen aan te kijken.

 

About Roy van den Anker

Roy van den Anker
Getrouwd, vader, managing partner bij Success Generation, komt regelmatig zijn grenzen tegen en deelt de gereedschappen om die te verleggen. Motto: have fun & make waves!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top