Home / Algemeen / Succesvol met MVO
Succesvol met MVO

Succesvol met MVO

Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft het ‘geiten wollen sokken’ imago al lang achter zich gelaten. Toch is voor veel ondernemers nog niet duidelijk hoe je een rendabel business model kunt creëren met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Een mooi voorbeeld van een ondernemer die dat wel en met succes doet is Steven Geldof. Met zijn bedrijf Geldof Films weet hij zijn idealen te combineren met ondernemen. Onlangs mocht ik Steven ontmoeten en kwam dit onderwerp (uiteraard) ter sprake.

Steven, ik ken je van je YouTube kanaal Inspirerende Hutspot. Kun je vertellen hoe dat idee tot stand is gekomen?

Nadat ik ben afgestudeerd aan de filmacademie ben ik mijn eigen filmbedrijf begonnen. Vol energie en enthousiasme ging ik aan de slag als filmmaker en was daarin best succesvol. Ik kon mezelf uitleven in het vak waar mijn passie ligt: film maken. Met veel plezier maakte ik van hobby mijn werk en maakte video’s en films voor bedrijven. Tot ik op een zeker moment merkte dat de inhoud van de films steeds verder van mijn persoonlijke overtuigingen kwamen te liggen. Technisch kon ik nog steeds mijn ei kwijt en had ik nog veel plezier in wat ik deed maar ik mistte toch iets.

Over welke persoonlijke overtuiging heb je het dan?

Ik wil met alles wat ik doe graag een bijdrage leveren aan het creëren van een mooiere wereld. Ik geloof dat iedereen de mogelijkheid heeft om dat te doen in zijn eigen wereld. Het is heel eenvoudig en iedereen kan het. Om de wereld leefbaar te houden is het nodig om je bewust te zijn van wat je positief (of negatief) bijdraagt in je dagelijkse leven, en dat van anderen. En daar wil ik met het maken van mijn films ook het liefste mee bezig zijn.

Hoe heb je dat aangepakt?

Twee jaar geleden ben ik gestart met Inspirerende Hutspot. Een paar uur per week maakte ik tijd vrij voor het maken van filmpjes die mensen inspireren of tot nadenken aanzetten. Ik begon met het interviewen van mensen die mij persoonlijk inspireerden. En op een zeker moment heb ik 30 dagen vrijgemaakt om mezelf hier volledig in te storten. Het project heette: “De wereld leuker maken in 30 dagen”. Samen met medewerkers en vrijwilligers zijn we gaan brainstormen wat we zouden kunnen doen. Daar kwamen de meest gekke ideeën uit. Sommige bleken totaal niet uitvoerbaar of bleken een dag later eigenlijk helemaal niet zo leuk. Maar door het samen hardop nadenken bleven er een aantal ideeën over die vaak met aanvullingen en verbetering onderweg geworden zijn tot de resultaten die nu op het YouTube kanaal te zien zijn. Allemaal spontane ideeën die ook spontaan gefilmd zijn, niet geregisseerd. Ik denk dat ze daarom ook zo aanspreken.

Maar valt daar geld mee te verdienen dan?

Nee, deze video’s kosten geld. Het zijn geen wereld budgetten, maar voor de video bijvoorbeeld waar we op straat complimenten uit gingen delen met een enorme kadobox was het papier werkelijk niet aan te slepen! De video’s an sich leveren geen geld op. Dat is overigens ook niet de intentie. Wat ik wel heel duidelijk merk is dat de video’s (onbedoeld) werken als een branding. Mensen weten heel duidelijk waar je voor staat en dat merk ik wel heel goed aan de nieuwe opdrachten die ik krijg. Als maker van mijn bedrijfsfilms wist ik dat natuurlijk al, maar het is toch leuk om ook persoonlijk het bewijs te ervaren. Sinds ik gestart ben met Inspirerende Hutspot krijg ik steeds meet opdrachten die in de lijn liggen van mijn overtuiging. Zo kreeg ik onlangs een opdracht van een gemeente om een project in een specifieke wijk te ondersteunen. Pogingen om met sancties bewoners te bewegen werkten maar mondjesmaat, en nu zoeken ze een positieve insteek. En daarvoor kwam Geldof Films in beeld dankzij de bekendheid via Inspirerende Hutspot.

Dus werken vanuit je gevoel werkt wel?

Ja, ik zou zelfs denken dat het de enige manier is om echt succesvol te kunnen zijn. Allereerst moet je je afvragen hoe succesvol je ècht bent als je dag in dag uit iets doet waar je jezelf eigenlijk niet volledig in kunt uiten. Is dat dan succes? Ten tweede straal je die energie (onbewust) uit in alles wat je doet. En dat merken mensen aan je. Klanten vinden en opdrachten krijgen werkt voor het grootste deel op persoonlijke gunning en dan is je enthousiasme waarmee je je werk doet doorslaggevend.

Wil je het hele verhaal van Steven Geldof horen en ben je nieuwsgierig wat hij binnenkort gaat doen? Steven is op 31 mei één van de sprekers op Een mooie dag. Boek nu je ticket en claim je plek!

 

About Roy van den Anker

Roy van den Anker
Getrouwd, vader, managing partner bij Success Generation, komt regelmatig zijn grenzen tegen en deelt de gereedschappen om die te verleggen. Motto: have fun & make waves!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top