Home / Ondernemen / Van je beperking een kans maken
Van je beperking een kans maken

Van je beperking een kans maken

Pascal Ursinus is samen met zijn zus Karin eigenaar van (marketing)projectbureau Berengroep. Sinds de start 7 jaar geleden kent de Berengroep een jaarlijkse omzet- en winstgroei. Het geheim achter dit succes? Maak van je beperking je kracht. Pascal is slechthorend, en in plaats van dit te gebruiken als excuus om dingen niet te doen, werd hij notabene communicatieprofessional.

Onlangs schoven wij aan bij Pascal om zijn ondernemersverhaal te horen. We spraken over zijn fysieke beperking, over kansen, en ondernemen. Het werd een boeiend gesprek met een ondernemer die bruist van de energie, ideeën en enthousiasme. Een gesprek dat uiteindelijk helemaal niet ging over gehandicapt zijn, maar over het “product gehoor” dat centraal staat in de dienstverlening van een succesvol ondernemer. Uit dit gesprek de 4 “lessen” die je van Pascal af kunt kijken.

1. Creëer omstandigheden waarin jij het beste tot je recht komt
Pascal vertelt hoe het begin van zijn carrière vorm kreeg tijdens de eerste dot.com hype. Het was de tijd dat sollicitatiegesprekken letterlijk in de showroom bij de autodealer plaats vonden. De enorme vraag naar IT-consultants zorgde er voor dat totaal niet relevant was dat hij zijn HBO studie niet afgerond had. Met een lease-auto, laptop en strak in het pak kon iedereen IT-consultant worden. Bedrijven met opdrachten genoeg om je in te zetten om declarabele uren te draaien.

Op deze manier vond Pascal zijn weg bij InterAcces. Al snel ondervond hij dat zijn gehoorbeperking een goede invulling van zijn taak niet in de weg stond, maar wel zorgde voor een trage start. Bij elke nieuwe opdrachtgever was het van twee kanten aftasten en uitvinden hoe de communicatie werkt. Met als gevolg dat pas tegen de tijd dat de detacheringsopdracht al weer ten einde was de communicatielijnen goed afgestemd waren. Om vervolgens bij de nieuwe opdracht weer van voren aan te kunnen beginnen. ” Ik zag al snel dat ik deze kennismakingsfase over kon slaan door niet als detacheerder te werken, vertelt Pascal. Daarom heb ik aangeboden om vanuit de interne organisatie te helpen om InterAcces op de kaart te zetten, wat direct opgepikt werd. Het was de eerste stap richting zijn huidige vakgebied”.

pascalIn die nieuwe setting deed zich een kans voor met de campagne Drempels Weg. Een campagne onder leiding van toenmalig staatssecretaris Margot Vliegenthart met als doel het internet toegankelijk te maken voor mensen met een handicap. Een kans die Pascal aangreep. Ervaren met de inrichting van IT, communicatie én zijn eigen gehoorbeperking kon Pascal als geen ander aan stakeholders duidelijk maken wat het belang was van toegang tot internet voor een grote groep mensen die nu nog buiten de boot viel. Uiteindelijk leidde de campagne tot een landelijk en algemeen geaccepteerd keurmerk voor toegankelijke websites. “Ik heb altijd wegen gezocht om dat te kunnen doen waar ik goed in was en plezier in had. Langs dit pad heeft zich dat ontwikkeld tot het huidige ondernemerschap. Natuurlijk sluit ik mij niet af voor mijn fysieke begrenzingen die er zijn. Zo is de samenwerking met mijn zus ook heel bewust ontstaan. Ze heeft hetzelfde ondernemersbloed van onze vader meegekregen maar heeft weer andere capaciteiten waarmee we elkaar enorm goed aanvullen”.

2. Zorg voor continuïteit
“Vanuit de groei van ons bedrijf heb ik me altijd afgevraagd hoe ik er voor kan zorgen dat niet alleen onze klanten blijvend succesvol zijn, maar ook wij zelf. Het is leuk om elke keer weer nieuwe opdrachten in portefeuille te hebben, maar dat geeft wel veel afhankelijkheid. De druk om elke keer omzettechnisch weer opnieuw te starten haalt de focus weg van lange termijn denken. Daarom zijn we heel bewust gaan zoeken naar mogelijkheden om continuïteit te creëren in onze omzet. Eén van de manieren waarmee we daarvoor gezorgd hebben is het inschrijven op tenders. Een project dat daaruit is voortgekomen is de ontwikkeling van ons beeldcallcenter en de telecomoplossing Signcall. Daarmee faciliteren we de ondersteuning van telefoongesprekken voor mensen met een gehoorbeperking. Wij voegen tekst (ondertiteling ) of beeld (een doventolk) toe aan een gesprek zodat de telefoon ook voor deze mensen een bruikbaar communicatiemiddel wordt. Door de software die wij hiervoor ontwikkelden, onderhouden en weer door ontwikkelen hebben we inmiddels een grote groep mensen die hierdoor verbinding heeft met de rest van de wereld”.
“Een ander manier om voor continuïteit te zorgen is het telkens opnieuw innoveren. Endat kost geld. Ja… Maar primair staat voor ons het innovatieproces voorop. We zijn een gezond bedrijf zonder vreemd vermogen en dat hebben we mogelijk gemaakt door telkens opnieuw te investeren in innovatie en nieuwe kansen. Elk jaar kijken we wat we nodig hebben om (goed) te kunnen leven, en de rest van de winst gaat terug naar de onderneming”.

3. Ga niet zitten wachten
Pascal is actief betrokken in de wereld van horen. Zo is hij initiatiefnemer van Doof.nl, een online ontmoetingsplek voor doven en slechthorenden waar allerlei praktische informatie wordt gedeeld voor deze doelgroep. Daarnaast brengt Berengroep een eigen magazine uit (Gezond gehoor) rond het thema horen, en heeft zelf ook meerdere medewerkers met een gehoorbeperking in dienst.
“Wat wij zien is dat in Nederland veel mensen met een gehoorbeperking een bepaalde hulpelossheid aangeleerd krijgen, aldus Pascal. Al op vroege leeftijd worden er allerlei voorzieningen en regelingen aangedragen. Jeugdigen worden al voordat er een behoefte of noodzaak is aangemeld als “Jong gehandicapten”. Daardoor zien we best een grote groep mensen die heel afwachtend is omdat ze aangeleerd is dat alles voor ze geregeld wordt. Voor deze mensen geldt echter hetzelfde als voor andere mensen, of bijvoorbeeld ondernemers. Niemand zit te wachten op je. Verwacht niet dat mensen naar je toekomen en spontaan gaan vertellen dat ze iets voor je hebben, of je product of dienst af willen nemen. Je moet zelf in beweging komen en je ideeën onder de aandacht brengen”.
Zo stapte Pascal na zijn operatie (hij draagt een cochleair implantaat om te kunnen horen) naar de fabrikant er van. Ik was zo onder de indruk van de werking van het implantaat dat ik wilde dat daar veel meer over bekend werd. Dus ben ik naar de Amerikaanse fabrikant gegaan en heb hen een plan gepresenteerd om het cochleair implantaat te promoten onder de doelgroep. Van oudsher was deze fabrikant enkel gericht op de specialisten (ziekenhuizen) en dat deden ze goed. Maar consumentenmarketing binnen de medische wereld was voor hen niet gebruikelijk. Het platform Doof.nl kwam hierbij goed van pas. “We ontwikkelen niet alleen de inhoud (content) maar zorgen ook dat deze onder de aandacht van de doelgroep kwam (kanaal).Uiteindelijk ben ik zo met verschillende partijen in gesprek geraakt wat tot een samenwerking heeft geleid. Simpelweg door het te vragen. Wij wachten niet op mensen die ons benaderen, maar wij benaderen onze klanten zelf, met strategisch goede plannen en concepten. Hierdoor hebben we vrijwel geen concurrenten. De klant laat een goed plan immers niet door een andere partij uitvoeren”.

4. Kansen strategisch inzetten
the idea!Pascal ziet veel kansen voorbij komen. Zelf beschrijft hij dat als een aangeboren afwijking. “Waar ik kom, zie ik altijd mogelijkheden om iets te verbeteren. Zo lag ik in het ziekenhuis na mijn operatie het proces rond mijn bed te observeren en vroeg ik mij af waarom bepaalde zaken zo georganiseerd waren. Wat dan van belang is om de kans die je ziet te herkennen, maar wel even pas op de plaats te maken. Vanuit dat bed kon ik er toch niets mee. Moest ik het soms bespreken met de verpleegster?”
“Ideeën kunnen bij ons zomaar twee o drie jaar op de plank liggen voordat de tijd rijp is. Een idee moet vorm krijgen, het moet passen, je moet de juiste mensen ontmoet hebben om er samen wat van te maken, en er moet tijd voor zijn. Op deze manier zijn er veel ideeën de revue gepasseerd die vanaf de plank later tot leven zijn gekomen. Ideeën zijn leuk, maar plak er een bewuste strategie aan om niet alleen druk maar ook succesvol te zijn”, sluit Pascal Ursinus af.

 

About Roy van den Anker

Roy van den Anker
Getrouwd, vader, managing partner bij Success Generation, komt regelmatig zijn grenzen tegen en deelt de gereedschappen om die te verleggen. Motto: have fun & make waves!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top